Turistika
Silvestrovská a novoroční túra 2009/2010
Sobota, 02 Leden 2010 14:37

Trasa: Frýdlant nad Ostravicí – Malenovice – U Veličků – Lysá hora – Ostravice – Pod Smrčkem – Horní Čeladná – Malá Stolová (rozc.) – Tanečnice – Pustevny – Radhošť – Pindula – Velký Javorník – Frenštát pod Radhoštěm

Z nádraží Střed odjezd vlakem v 16:21. Jel jsem ještě s Davidem Čalou, Honzou Jasiokem a Karlem Juhaňakem. Ti ale jeli až do Ostravice. Odchod z Frýdlantu v 17:20. Cestou na Lysou jsem se chtěl někde stavit v hospůdce, ale v Malenovicích jsem byl v 17:50 a zavírali v 18:00 a U Veličků bylo plno. Tak jsem musel vydržet až nahoru. V kopci jsem chvílemi zastavoval na focení. Na Lysé ve 20:23. Kluci, kteří šli z Ostravice, tam ještě nebyli, tak jsem obsadil místo u stolu. Před půlnocí byla venku mlha a já chtěl vidět ohňostroje v údolí, tak jsem ve 23:50 vyrazil a utíkal ze špičky Lysé mimo mlhu. Níže byl výhled pěkný. V Ostravici u obchodu v 1:20, 18,5 km. Pauza 20 minut na oblepení náplastí prvních puchýřů na malíčcích. Kousek za Ostravicí jsem oblékal pláštěnku. Pršelo čím dál více. Myslel jsem, že na Horní Čeladnou to bude celkem po rovince, ale nebylo. K rozcestí Pod Smrčkem (2:16) to bylo do kopce a na Horní Čeladnou (2:51) zase z kopce. Z H. Čeladné až kousek za rozcestí Malá Stolová (4:15) bylo pořád docela prudké stoupání. Asi tak 5 km. Na sedle mezi Velkou Stolovou a Kněhyní jsem přehlédl odbočení trasy. Věděl jsem, že asi po 1 km se mám dostat na sedlo Kněhyně, ale už se mi zdálo, že jdu nějak dlouho. I mi došlo, že jsem už dlouho neviděl červenou značku. Tak jsem šel ještě dále, baterkou hledal značky a najednou jsem narazil na zelenou. Vůbec jsem nevěděl, kde jsem. Měl jsem ale kompas, takže jsem věděl, že jdu správným směrem a za chvíli došel k zatáčce kousek před sedlem Tanečnice. Byl jsem rád, že jsem šel správným směrem a nemusel se nikam vracet. Na Pustevnách v 6:16. Všude byla pořád tma. Pauza 15 minut na mokré lavičce (měl jsem naštěstí igelitku). Cesta na Radhošť byla dost namrzlá. Na Radhošti v 7:40, 38 km. Už jsem si chtěl i něco koupit, hlavně pití, ale měli ještě zavřeno. Na Pinduli v 9:29, 43 km. Pauza asi 15 minut. Konečně jsem sundal pláštěnku. Na Velký Javorní se mi už šlo docela blbě. Hlavně stoupání k rozcestí Pod Kyčerou, nad žlebem bylo dost prudké. Na Velkém Javorníku v 11:06, 48 km, pauza na oběd. Od Lysé hory (po 38 km) jsem se konečně posadil na teplém a suchém místě. Klesání do Frenštátu už bylo dost náročné, hlavně první kilometr. Ani ne kvůli svalům, ale spíše kvůli puchýřům. Na nádraží ve 13:30. Vlak jel ve 13:48. Doma v 15:35.

Délka: 56 km

Frenštát pod Radhošťem

Recenze stanu Jurek Mikro
Sobota, 08 Srpen 2009 00:00

Chtěl jsem si koupit lehký stan pro jednoho na cyklistické výlety. Doma mám už "kultovní" stan Coleman Nevada pro 2 osoby, kterého mám už 9 let, tak jsem chtěl zůstat u této značky. Coleman Kraz X1 se mi líbil, ale nemá předsíňky, proto jsem ho zavrhl. Model Coleman Avior X1 už předsíňky má, byl to můj velký favorit. Pak jsem na internetu četl různé diskuze a všiml si české značky Jurek S+R. Zaujal mě lehký Jurek Nano, ale ten nemá žádnou předsíňku. Stan Jurek Mikro u mě nakonec vyhrál, je o něco levnější než Coleman Avior a je to český výrobce. Na www.zbozi.cz jsem našel nejlevnější kus za 2360 kč v Ostravském obchodě www.eliass.net (v pasáži Vesmír), kde jsem si ho vyzvednul osobně a neplatil poštovné.

Při převzetí na mě udělal dobrý dojem, jen pouzdro má nevýhodu, že nemá poutko pro uchopení při přenášení. Má jen kompresní popruhy, za které sice jde držet, ale stalo se mi, že se povolily.

Obal stanu

Doma jsem stan okamžitě převážil, jestli souhlasí udaná hmotnost. Je o pár desítek gramů těžší, což ale je do udávané tolerance 5%.

Skutečná hmotnost

Pouzdro na stan je pytel, ze kterého se horní stranou stan vysune. Uvnitř jsou dva pláště, dva hliníkové pruty, hliníkové kolíky, čtyři lana na ukotvení a sada na opravu stanu.

Otvor obalu

Sbalený stan

Obsah balení

Porovnání velikosti se stanem Coleman Nevada

Při stavbě stanu jsem měl jen jeden problém. Po složení hliníkových prutů a jejich zasunutí do vrchní strany stanu je docela obtížné je zasunout do kotvicích kolíků. Musel jsem pruty tak ohýbat, že jsem měl až strach, jestli je neohnu. U menšího prutu to lze vyřešit povolením popruhu ke kotvicím kolíkům, ale větší prut jsem se zaťatými zuby silou prohnul a zasunul do kolíků.

Stavba stanu

Kotvicí lana jsem přiuzloval ke stanu na jejich celou délku, ale pro kotvení části u menšího prutu stačí lanka zkrátit minimálně o 60 cm. Sníží se riziko zakopnutí. Rozměry stanu plus, mínus pár centimetrů sedí (spíše mínus). Na sezení uvnitř to moc není. Měřím cca 175 cm a i když se hrbím, tak se hlava dotýká nejvyššího místa stanu. Navíc jsem měl prázdnou vrchní kapsičku, kdyby byla plná, tak by hlavě zavazela. Ve specifikaci stanu je, že je pro jednu osobu, nouzově pro 2. Ta nouze by musela být hodně velká, 2 dospělí se pohodlně určitě nevyspí. Překvapily mě hodně velké předsíňky, možná až zbytečně velké. Udávaných 60 cm překonávají skoro o 10 cm, viz foto.

Vnitřek stanu (foceno rybím okem)

Velikost předsíňky

Při skládání stanu a vložení do pytle jsem postupoval stejně jak byl stan dodaný. Dva pláště jsem složil do dvou čtverců, které se daly na sebe, dovnitř kolíky a pruty a to celé jsem stočil a svázal provázky.
Jurek Mikro se staví a skládá o dost hůře než můj Coleman Nevada, který je ale oproti Mikru samonosný a ani se nemusí kotvit. Ale časem to snad půjde rychleji. Celkově se mi stan líbí, jak barevně tak rozměrově, jen by mi úplně stačila jedna předsíňka a jeden vchod. Aspoň by pak mohl být ještě o pár dekagramů lehčí. Po delším použití třeba napíšu další dojmy.